ورود کاربران English
عنوان صفحه
جشنواره شناسايي و توانمندسازي ايده‌هاي برگزيده (شتاب ملي)
جشنواره شناسايي و توانمندسازي ايده‌هاي برگزيده (شتاب ملي)
 

هيجدهمين جشنواره هفته پژوهش و فناوري استان گيلان

ستاد برگزاري هيجدهمين جشنواره هفته پژوهش و فناوري استان گيلان در نظر دارد "جشنواره شناسايي و توانمندسازي ايده‌هاي برگزيده (شتاب ملي)" را در سطح استان برگزار نمايد. از كليه دانشگاهيان، محققان مراكز تحقيقاتي، دبيران، دانش آموزان و عموم مردم صاحب ايده استان دعوت مي‌شود با ارائه ايده‌هاي جديد و خلاقانه خود در اين جشنواره شركت نمايند. از بين ايده‌هاي واصله، بر اساس نظر داوران، ايده‌هاي برتر و كاربردي انتخاب و ضمن اعطاي جوايز تشويقي، براي اجرا به دستگاه‌هاي اجرايي ذيربط معرفي خواهند شد.

http://guilan.bmn.ir/images/12001/idea%20nahaiikam.jpg

اهداف جشنواره

-ترويج فرهنگ نوآوري و تقويت خودباوري در توسعه فناوري، به‌ويژه فناوري‌هاي نوين

-شناسايي، تشويق و معرفي شايستگي‌ها و توانمندي‌هاي ايده پردازان و حفظ مالكيت معنوي ايشان

محورهاي جشنواره

1. علوم انساني (فرهنگي، اجتماعي، هنري و ورزشي)

2. فني و مهندسي (برق، الكترونيك، مكانيك، عمران، نانو فناوري، صنايع شيميايي و انرژي‌هاي نو)

3. صنايع پزشكي و پيراپزشكي

4. علوم پايه (رياضي، فيزيك، شيمي و ...)

5. علوم كشاورزي و منابع طبيعي، زيست فناوري

6. محيط زيست، بهداشت محيط شهري و مديريت پسماند

7. گردشگري و هنرهاي بومي محلي مردمي

8.فناوري اطلاعات و ارتباطات و رسانه

9. ترافيك، حمل و نقل و شهري و بين شهري

10.خدمات شهري، معماري، فضاي سبز، زيباسازي

11. دريا: مسير پيشرفت

12. موضوع آزاد (هر موضوعي كه به نظر ايده‌پردازان چالش محسوب شده و براي حل آن تفكر خلاقانه‌اي پيشنهاد شود)

شركت كنندگان مي‌توانند در بيش از يك محور نيز در جشنواره شركت كنند.

مهلت شركت در جشنواره 1396/10/30 مي‌باشد و پس از داوري ايده‌ها به برگزيدگان جوايزي به شرح زير اهداء خواهد شد:

نفر اول: 15 ميليون ريال جايزه نقدي+ معرفي به دستگاه‌هاي اجرايي ذيربط جهت مشاركت در تبديل ايده به محصول كاربردي

نفر دوم: 10 ميليون ريال جايزه نقدي+ معرفي به دستگاه‌هاي اجرايي ذيربط جهت مشاركت در تبديل ايده به محصول كاربردي

نفر سوم: پنج ميليون ريال جايزه نقدي+ معرفي به دستگاه‌هاي اجرايي ذيربط جهت مشاركت در تبديل ايده به محصول كاربردي

جايزه ويژه: 20/000/000 ريال به بهترين ايده از ميان كليه ايده‌هاي ثبت شده در جشنواره با تأييد هيأت داوران.

نحوه شركت در جشنواره

الف- شركت‌كنندگان در جشنواره مي‌توانند با مراجعه به پايگاه اينترنتي جشنواره به نشانيguilan.bmn.ir فايل الكترونيكي كاربرگ ثبت نام در جشنواره شناسايي و توانمندسازي ايده‌هاي برگزيده (شتاب ملي) هيجدهمين جشنواره هفته پژوهش و فناوري استان گيلان را دريافت و پس از تكميل، همراه با مستندات مربوط به ايده خود به آدرس پست الكترونيكي guilanbmn@gmail.com ارسال نمايند (مستندات شامل گواهي، تاييديه، عكس، فيلم، نقشه، مقالات، جوايز، قراردادهاي پژوهشي و صنعتي، گزارش علمي و ... هستند).

ج- ايده ارائه شده در اين جشنواره نبايد در جشنواره‌هاي قبلي شركت كرده باشد، مگر اينكه در فرايند اجرايي يا دستاوردهاي آن تغييرات قابل ملاحظه‌اي ايجاد شده باشد.

ز- در صورتي كه طراحي ايده به صورت گروهي بوده باشد، در كاربرگ ثبت نام بايد سهم همكاري هر يك از افراد مشخص شده و توسط افراد ذيربط گواهي شود، در غير اينصورت سهم همكاري براي اشخاص نامبرده شده در كاربرگ به صورت مساوي منظور خواهد شد.

در صورت نياز به اطلاعات بيشتر، شماره تلفن‌هاي 33360900 و 33360902 – 013 اختصاص يافته است.

كاربرگ ثبت نام

تعاريف:

ايده : يك مفهوم يا يك اثر ذهني يك فرد يا گروه است.

خلاقيت: به وجود آوردن روش يا ابزاري نو كه با استفاده از روشي دور از انتظار و جديد صورت مي‌گيرد.

ايده برتر: تفكر خلاقانه‌اي است كه راهكار بهينه و با ارزش‌تر را براي حل چالش موجود، پاسخ به يك نياز و كشف دنياي ناشناخته ارائه نموده و پاسخگوي سوالات زير باشد:

1-  چالش پيش رو چيست؟

2-  مخاطب آن كيست؟

3-  راهكار جديد ارائه شده چيست؟

ايده فردي: ايده‌اي است كه توسط يك فرد ايده پرداز ارائه مي‌شود و محتواي آن به استثناي داوران جشنواره، براي افراد ديگري افشا نمي‌شود. در صورت انتخاب ايده در جشنواره به عنوان ايده برتر، عنوان ايده در سامانه جشنواره و خبر گزاري‌ها اعلام مي‌شود.

ايده گروهي مشخص: ايده مشخصي است كه توسط يك ايده پرداز به عنوان سر گروه و اعضاي مشخص (كه توسط سرگروه با سهم معين معرفي مي‌شوند) تعريف مي‌شود.

نكته مهم: مالكيت معنوي ايده‌هاي گروهي براي اعضاي گروه بر اساس معرفي سرگروه است.

ايده گروهي نامشخص: ايده‌اي است كه توسط يك ايده پرداز به عنوان سرگروه و با مشاركت ايده پردازان ناشناس براي تكميل ايده اوليه تعريف شده جهت استفاده حداكثري از تخصص ايده پردازان تعريف مي‌شود.

نكته مهم: مالكيت معنوي اين ايده براي تمام اعضاي گروه به صورت يكسان است.

چه تفكري ايده است:

هر تفكري كه در چارچوب تعريف ايده مطابق تعريف فوق قرار گرفته و منجر به تغيير كمي و كيفي محصول شود، ايده محسوب مي‌شود. بر اين اساس شرايط ايده به شرح زير خواهد بود:

1- ايده‌هايي كه مرتبط با محصولات موجود بوده و باعث تغيير در ساختار آنها شوند.

2- پايان نامه‌هاي دانشگاهي و طرح‌هاي تحقيقاتي كه مبتني بر نوآوري بوده و منجر به توليد محصول جديد يا ابداع روش علمي جديد شوند، ايده محسوب مي‌شوند.

چه تفكري ايده نيست:

تفكري كه در مورد پديده‌هاي موجود بوده و باعث تغيير در ساختار آنها نشود، خودبخود ايده محسوب نمي‌شود، ولي اگر محصول جديدي را بوجود آورد، ايده در نظر گرفته خواهد شد. به‌عنوان مثال ساخت تلويزيون با ابعاد بزرگ و ويژگي‌هاي خاص و برتر ايده به‌حساب نمي‌آيد، زيرا باعث تغيير ساختار تلويزيون نمي‌شود، اما ساخت يك تلويزيون با قابليت‌هاي جديد مثلا ويژگي اتصال به كامپيوتر و يا LCD , LED در زمان خود ايده محسوب مي‌شدند كه البته امروزه ايده به‌حساب نمي‌آيند.

در صورتي كه تفكري ايده تشخيص داده شود، براساس شاخص­هاي ذيل مورد ارزيابي قرار خواهد گرفت:

شاخص‌هاي خلاق بودن ايده

ساده بودن

زيركانه بودن

به خوبي ترسيم و ارائه شدن

آشنا و مانوس بودن

قوي و رسا بودن

تازه و اصيل بودن

انعطاف پذير و قابل تغيير بودن

قابليت به چالش كشيدن آن

به ايده‌اي كه همه شاخص‌هاي فوق را داشته باشد، يك امتياز ويژه تعلق مي‌گيرد


شاخص‌هاي كارايي ايده

در عين بزرگي ساده باشد

راهكارهاي كسب و كار را حمايت كند

"بطور مشخص جديد و بهتر" باشد

قابليت اثبات داشته باشد

سودده باشد

به سرعت و به آساني اجرا باشد

در راستاي حل چالش‌هاي شهري باشد

تعاريف شاخص‌هاي خلاق بودن ايده:

1- ساده باشد (simple): به آساني قابل فهم باشد و موضوع واحدي را در ذهن تداعي كند.

2- زيركانه باشد (smart): با درايت راه حلي براي رفع مشكل ارائه دهد.

3- به خوبي ترسيم و ارائه شده باشد (well-crafted): به بيان ساده و مختصر روابط منطقي ميان اجزاء و ماهيت ايده را ماهرانه ترسيم كرده و به نمايش بگذارد.

4- آشنا و مأنوس باشد (familiar): دور از ذهن نبوده و مخاطب از گذشته با مفاهيم آن در ارتباط باشد.

5- قوي و رسا باشد (resonant): داراي مفاهيم عميق بوده و راهكاري قاطع براي حل چالش موجود ارائه دهد.

6- تازه و اصيل باشد (original): قبلاً توسط ديگران ارائه نشده و داراي تازگي و اصالت باشد. بعبارتي بازسازي شده نباشد، بلكه خلق شده باشد.

8- انعطاف پذير و قابل تغيير باشد (flexible): بتوان با اندكي تغييرات به سادگي از آن در شرايط جديد استفاده كرد.

9- بتوان آن را به چالش كشيد (challenging): ايجاد كننده حس رقابت براي ارائه راه حلي قوي و بهتر باشد.

تعاريف شاخص‌هاي كارايي ايده:

1- در عين بزرگ بودن ساده باشد (The big idea must be simple) : هرچه ايده پيچيده‌تر باشد، درك بزرگي آن براي مخاطب سخت‌تر است. از جزئيات صرف نظر شود تا ماهيت ايده خود را بهتر نشان دهد.

2- راهكارهاي كسب و كار را حمايت كند (The idea must support the overall business strategy): هدف همه جانبه و مسير كار برنامه‌ريزي شده سريع را برآورده نمايد و با نيازهاي جاري و در حال شكلگيري استفاده كننده سازگار باشد.

3- "بطور مشخص جديد و بهتر" باشد (The idea must be “distinctly new and better”): ايده ارائه شده بايد اين قابليت را داشته باشد تا كاربر را تشويق به جايگزيني ايده جديد به جاي ايده‌هاي قديمي نمايد.

4- قابل اثبات باشد (The idea must be proven): شواهد و يا مثال‌هايي ارائه شود كه نشان دهد ايده قابل پياده سازي است.

5- سودده باشد (The idea must be profitable): ايده بايد اين قابليت را داشته باشد كه نشان دهد سرمايه‌گذاري در راستاي عملياتي شدن آن منجر به نتايج بهتر و سوددهي بيشتر در مقايسه با روش‌هاي موجود مي‌گردد.

6- به سرعت و به آساني اجرا شود The idea must be quickly and easily implemented)): سرعت و سهولت اجراي ايده يك اصل مهم است، زيرا طولاني بودن فرايند ذكر شده عمر مفيد ايده را كاهش مي دهد.

7- در راستاي حل چالش‌هاي جامعه باشد.

 

كاربرگ ثبت نام

 

 
تاریخ: 1396/10/03
تعداد بازدید: 42
امتیازدهی
میانگین امتیازها:0 تعداد کل امتیازها:0
مشاهده نظرات ( 0
ارسال نظرات
نام  
آدرس پست الکترونیکی شما    
توضیحات  
تغییر کد امنیتی  
کد امنیت  
 
Powered by DorsaPortal