قابلیت های شهرستان مرزی بندرآستارا
آستارا شهرستانی به مساحت 347 کیلومتر
مربع که دارای 15 کیلومتر نوار ساحلی و 5/38 کیلومتر مرز خاکی است. شهری کوچک که
مردمانش قلبی به وسعت دریای خزر دارند.
این
شهر با یک پیشینه غنی فرهنگ و داشتن 85% جمعیت باسواد از دیرباز بعنوان باسوادترین
شهر کشور زبانزد خاص و عام بوده است . بعد از قرارداد ترکمنچای، مردمی که در اینجا
سکنی گزیدند. اولین شورا برای اداره شهر تشکیل داده و درکنارش مسجد و مدرسه
ساختند. دومین دبیرستان کشور معروف به حکیم نظامی، در این شهر آغاز بکار کرد و بدین ترتیب گامهای موثری
در زمینه های مذهبی، فرهنگی و اجتماعی برداشتند.
آستارا
حلقه اتصال به کشورهای آسیای میانه و نقطه اتصال به 3 استان توریستی همجوار است.
گمرک آستارا دارای قدمتی 200 ساله بوده و همکنون بیش از 1000 موسسه تجاری داخلی و
خارجی در این شهر فعالیت دارند میتوان در اقتصاد کشور نقش کلیدی ایفا نموده و موثر
باشد.
این
شهرستان از 2 منطقه شهری با نامهای آستارا و لوندویل و دو بخش مرکزی و لوندویل که
به ترتیب در هر کدام 47 و 15 روستا وجود دارد، تشکیل شده است. روستاهای بخش مرکزی
در دو دهستان حیران و ویرمونی و روستاهای بخش لوندویل نیز در دهستانهای لوندویل و
چلوند قرار دارند. براساس سرشماری سال 85 کل جمعیت شهرستان در غالب 20885 خانوار
بالغ بر 76870 نفر است که 47243 نفر آن در مناطق شهری (5/61%) و 29627 نفر در
مناطق روستایی (5/38%) زندگی میکنند.
مرکز رشد واحدهای فناور شهرستان آستارازمانی که یک ایده فناورانه
و یا خلاقانه در ذهن فرد شکل می گیرد، این ایده باید به نوآوری تبدیل گردد. به
عبارت دیگر، نوآوری مرحله ای است که ایده فناورانه و یا خلاقانه
به محصولی با قابلیت تجاری سازی تبدیل شده و سپس با توجه به ساز و کارهای مناسب به
بازار عرضه می گردد.
ماموریت اصلی
مراکز رشد ایجاد فضای مناسب جهت تجاریسازی ایده های فناورانه و خلاقانه و حمایت از توسعه کسب و کارهای دانش بنیان است.
مرکز رشد واحد های فناور شهرستان آستارا نیز با ارایه خدمات حمایتی از ایجاد و
توسعه کسب و کارهای جدید توسط کارآفرینان پشتیبانی میکند.
این حمایت ها
عبارتند از:
· حمایت مالی
شامل
· خدمات استقرار
و اختصاص دفتر کار
· خدمات
بازاریابی شامل برقراری ارتباطات مفید و کارآمد با سازمانها، بخش خصوصی و سایر
متقاضیان بهمنظور معرفی محصولات تولیدی واحدهای فناور و دانشبنیان و فراه مسازی
زمینهی حضور فعال در نمایشگاههای تخصصی داخلی و خارجی
· خدمات مشاورهای
شامل مشاورههای حقوقی، بازاریابی، بازارسازی، بهبود روشهای بازاریابی و مدیریت
فروش محصولات فناور و دانشبنیان مستقر در مراکز رشد
· خدمات
توانمندسازی شامل برگزاری کارگاههای تخصصی با موضوعات مرتبط با کسب و کار
اهداف:
حمایت از فناوران، نخبگان و صاحبان ایده در راستای تجاری سازی ایده ها
زمینه فناوری های قابل پذیرش:
فناوری اطلاعات و ارتباطات،الکترونیک و مکاترونیک، مدیریت و طراحی گردشگری، کشاورزی و روستائی، صنایع تکمیلی و جانبی کشاورزی، دامپروری، شیلات و گیاهان دارویی و ...